در هاشور چه ببینیم؟

«هاشور» یک پلتفرم آنلاین نمایش فیلم است که بصورت ویژه بر روی فیلم‌های مستند و تجربی متمرکز بوده است. اگرچه تعداد مستندهای این مخزن از هر پلتفرم ایرانی دیگری بیشتر است اما به دلیل نداشتن سیستم امتیازدهی و ارزش‌گذاری فیلم‌ها در آن، پیدا کردن فیلم خوب و تماشایی، کار ساده‌ای نیست. در فهرست اولیه زیر که برای پروژه «ومستند» تهیه شده، تعدادی از فیلم‌های خوب «هاشور» را جدا نموده و به صفحه‌ی یکتایش پیوند داده شده است. با کلیک بر روی نام فیلم می‌توانید آن را در «هاشور» تماشا کنید.


  • زینت، یک روز بخصوص (ابراهیم مختاری)
    • این مستند روایتگر زینت است که بصورت تجربی به روستاییان صلخ در جزیره قشم خدمات بهداشتی ارائه می‌داد. برای بهورز شدن و پوشیدن یونیفورم بهورزی کشف برقع کرد و از نخستین زنان جزیره است که به کار اداری بیرون از خانه روی آورد. زینت تنها بومی جزیره است که در اولین انتخابات شهر و روستا (اسفند 1377) خود را نامزد شورای ده صلخ کرد. یک روز بخصوص به وقایع و بحث های مرتبط با نامزدی زینت در روز انتخابات به عنوان یک زن می پردازد.

  • طرقه (محمدحسن دامن‌زن)
    • طرقه روایت چهار زن، در روستاهای شمال خراسان است که از دردهایشان می گویند. از همسرانی که پاسخ فداکاری‌های آن‌ها را با ازدواج‌های مجدد و تحقیرشان دادند؛ مردانی که در یک نظام مرد سالارانه و زن ستیز، هرگز نتوانستند درد آن ها را به مثابه زن درک کنند و حتی نتوانستند نیاز طبیعی و انسانی‌شان را به موسیقی و به نواختن ساز و به آواز خواندن بفهمند. در طرقه این زنان و دست و پنجه نرم کردن آنها با مشکلات را می‌بینیم. این زنان ساده و بی‌آلایش از این مجلس به آن مجلس می‌روند و با خدمتکاری و کارگری روزگار می‌گذرانند. زنانی که نه ادعای هنرمند بودن و نه ادعای موسیقی‌دانی دارند، اما وقتی می‌نوازند و می‌خوانند مبهوتشان می‌شوید.

  • مادرکشی (کمیل سوهانی)
    • در مادركشی بحران بی‌آبی از دیدگاه كشاورزان، صنعتگران و سایر مشاغل مرتبط به تصویر كشیده شده و علت‌های ایجاد بی‌آبی و پیامدهای آن هم بررسی شده است. سدسازی‌های بی رویه، دخالت در اکوسیستم طبیعی، حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق، انتقال آب بین حوزه‌های آبریز، از بین رفتن منابع آب زیرزمینی، بهره‌وری پایین و برنامه‌ریزی غلط در کشاورزی، جایگزینی مدیریت متمرکز دولتی به جای مدیریت مردمی و بومی، از مواردی است که در این مستند در تحلیل دلایل بحران آب به آن پرداخته می‌شود.

  • تباکی (بهمن کیارستمی)
    • تباکی به معنای کسی است که در عزا حالت گریه به خود بگیرد. در این فیلم جمعی از مداحان را در مکتب الذاکرین می‌بینیم و در سفری همراه آن ها می‌شویم. از خود می گویند و از مداحی. همه عمیقاً به تباکی معتقدند.

  • زمزمه‌های بی نام و نشان (رضا مجلسی)
    • این مستند به ارتباط و پیوستگی موسیقی فولكلوریك با طبیعت و كار و معاش آدمی می‌پردازد.

  • بزم رزم (وحید حسینی)
    • سرگذشتِ پر فراز و نشیبِ موسیقیِ ما در سال‌های جنگ است. روایتِ هم‌زمانِ دو داستان است: داستانِ جوانانی که برای حفظِ میهن از جان گذشتند و داستانِ اهلِ موسیقی که از یک سو به زبان و ابزار خود در راهِ وطن واردِ میدان شدند و از سویی دیگر برای حفظِ موسیقیِ ایرانی کوشیدند.

  • والسی برای تهران (زینب تبریزی)
    • والسی برای تهران به زندگی  مهرداد مهدی از نخستین نوازندگان موسیقی خیابانی در ایران می پردازد که قصد دارد برای برگزاری فستیوال خیابانی در تهران گروه خود را که سال ها با آنها در خیابان ها نوازندگی کرده است دوباره کنار هم جمع کند اما دراین راه با اتفاقات و موانع متعددی روبرو می‌شود. در این فیلم شاهد این تلاش های خستگی ناپذیر مهدی در گرفتن مجوز برای اجرای خیابانی هستیم.

  • دختر فرمانفرما (محمدحسن دامن‌زن)
    • دختر فرمانفرما روایتگر قصه مریم فیروز، خواهر نصرت الدوله فیروز و دختر عبدالحسین فرمانفرما (نوه عباس میرزا، حاکم، وزیر و رئیس‌الوزرای معروف دوره قاجار و از متمولین طراز اول ایران) است که زندگی پرفراز و نشیبی را در زندگی خصوصی و حیات اجتماعیش از سر گذرانده است. این فیلم به این فراز و فرودها از زبان خودش در سن 95 سالگی پرداخته است.

  • مکرمه، خاطرات و رویاها (ابراهیم مختاری)
    • این مستند روایتگر مکرمه زن سال‌خورده‌ای است در یکی از روستاهای مازندران که خواندن و نوشتن نمی‌داند و ناگهان به نقاشی روی می‌آورد. او در نقاشی خاطرات و رویاهای خود رابطه مرد و زن، ارباب و رعیت، انسان و خدا را به سبک ویژه‌ای تصویر می‌کند.

  • جای خالی آقا یا خانم ب (فیما امامی، رضا دریانوش)
    • این فیلم روایتی است از «ولی» که 14 ساله ازدواج کرده بچه‌ایی ندارد و این موضوع را بهانه کرده تا همسرش را طلاق داده و ازدواج مجدد کند‌. ناباروری دومین علت طلاق در ایران است.

  • خون سرد (هادی معصوم‌دوست)
    • این مستند راویت گر پسر جوانی 26 ساله به نام رامین است که مبتلا به سرطان خون است. او پس از طی کردن مراحل درمان، با مشکلات جدیدی در خانواده و همسرش روبرو می‌شود.

  • هفت فیلمساز زن نابینا (ندا حقیقت, غمه عافیت, نرگس حقیقت, بنفشه احمدی, مهدیس الهی, شکوفه داور نژاد, سارا پرتو)
    • شامل فیلم‌های کوتاهی است که توسط افرادی تصویربرداری و کارگردانی شده که نابینا هستند. این افراد در کارگاه فیلمسازی محمد شیروانی به شیوه کارگاهی با اصول فیلمسازی آشنا شدند، او به آنها دوربین فیلمبرداری می‌دهد تا از خود و پیرامونشان بدون کمک از افراد بینا فیلم مستند بسازند. این فیلم روایت تصویری هفت زن نابینا در خصوص زندگی روزمره، مشکلات و بیان احساسات شخصی‌شان است.

  • برای آزادی (حسین ترابی)
    • این مستند بصورت مشاهده‌ای‌، گذری بر حوادث انقلاب اسلامی ایران در 1357 می‌کند و با نوشته‌ای از کارگردان در مورد انقلاب شروع شده و عواقب انفجار سینما رکس آبادان، حوادث انقلاب را به نمایش می‌گذارد‌. در ادامه آثار کشتار مردم‌، تظاهرات عمومی‌، کمبود ارزاق و همکاری مردمی‌، بعضی از تشریفات درباری (مثل تاجگذاری)‌، مبارزات‌، فرار شاه به بهانه بیماری‌، حرکت‌های دانشجویی‌، تصاویر شهدا و اجساد کشته شدگان در سردخانه‌، اوج گیری خشم مردم و انقلاب‌، ورود امام و حرف های بختیار، تشکیل دولت موقت و اشغال سفارت امریکا و رای گیری برای جمهوری اسلامی فراز‌هایی است که در این مستند به نمایش گذاشته شده‌ است.

  • به کجا تعلق دارم (مهوش شیخ‌الاسلامی)
    • مستندی درباره ازدواج زنان ایرانی با مهاجرین افغان در ایران و افغانستان و مشکلاتی که از پی این وصلت با آن دست‌به‌گریبانند. آنها در صورت اقامت در ایران برای دریافت اوراق هویتی در زندگی خود دچار مشکل شده و در صورت اقامت در افغانستان دچار اختلافات دیگری بخصوص در مورد جایگاه زن در خانواده خواهند‌ شد.

  • دریا در خانه، کشتی بر دیوار (فرشاد فدائیان)
    • دریا در خانه، کشتی بر دیوار، این مستند از خلال گفتگو با صیادی از کارافتاده تاریخ شفاهی صیادی و انواع شناورهای مورداستفاده آنها را در بندر سورو که از بنادر قدیمی منطقه بندرعباس است مرور می‌کند. این صیاد با وسایل ابتدایی اقدام به نقاشی خود انگیخته از مناظر اطراف می‌کند.

  • آتلان (معین کریم‌الدینی)
    • آتلان روایتی از علی، پدرش و برادرانش است که مربی اسب هستند. اسب همه هستی آنهاست. ایلحان نام اسبی ست که مقام های زیادی در کورس آورده و جوایز خوبی نصیب علی کرده است. علی می خواهد با پولی که از جوایز اسب‌هایش درمی‌آورد عروسی کند. اما همیشه در مسابقه اوضاع بر وفق مراد پیش نمی‌رود. ایلحان در شرایط نامتعادلی قرار می گیرد و علی برای قهرمانی اسبش تلاش می‌کند.

  • نزدیک‌تر از نفس (پریوش نظریه)
    • نزدیک تر از نفس روایت یک متصدی زن غسالخانه است که درباره علل اشتغال به این کار صحبت می‌کند. این دختر 22 سال سن دارد و برای شناخت علل زندگی و مرگ به این غسالخانه در بهشت زهرا آمده است.

  • ۲۱ روز و من (شیرین برق‌نورد)
    • این فیلم درباره یک زن مستند ساز 35 ساله است که ده سال از ازدواجش می‌گذرد. او متوجه فیبرومی بزرگ در رحمش می شود و باید خیلی زود این مشکل را حل بکند. این مسئله ذهن و زندگی او را که همواره در شک و تردید بچه داشتن و مادر شدن یا نشدن بوده است پر می‎کند. در طی این 21 روز تا زمان جراحی اش با ملاقات با زنان هم سن خود و گفتگو با آن ها و همسرش می‌خواهد به درک درستی از احساس مادر بودن برسد.

  • قارلی داملار (هایده مرادی)
    • قارلی داملار، با شروع شدن فصل زمستان مردان جوان یک روستا در اردبیل برای کار به تهران و سایر شهرهای گرمسیری می‌روند. این مهاجرت جوانان آسیبی به زنان و دختران جوان این منطقه وارد کرده است.

  • صحنه‌هایی از یک طلاق (شیرین برق‌نورد، محمدرضا جهان‌پناه)
    • زوجی پس از هشت سال زندگی مشترک از هم طلاق گرفته‌اند اما تصمیم دارند همچنان با یکدیگر زندگی کنند تا این مسئله از نگاه خانواده‌هایشان مخفی بماند. طی یک سال بعد از طلاق، رابطه این دو دستخوش تغییرات زیادی می‌شود.

  • پاستای ایرانی (وحید صداقت)
    • پاستای ایرانی مستندی درباره فیلمسازی است که كشورش ایران را برای تحصیل در ایتالیا ترک می‌كند. زمانی كه وارد شهر رم می‌گردد با دانشجویان ایرانی زیادی آشنا می‌شود كه در بین آنها امین شخصیت جالبی دارد.

  • انقلاب، تقاطع نجات‌اللهی (نسیم نجفی)
    • این فیلم به نحوه کشته شدن شهید کامران نجات‌الهی می پردازد که استادیار دانشگاه امیرکبیر در روز های انقلاب بود.

  • ایران، جنوب غربی (محمدرضا فرطوسی)
    • این مستند داستان زندگی آخرین ساکنان هورالعظیم است. با کشف و حفر میدان نفتی آزادگان و ساخت سد کرخه، قسمت بزرگی از تالاب «هورالعظیم» واقع در این ناحیه از بین رفت. با خشک شدن این تالاب تنها منبع اقتصادی مردم این منطقه دگرگون شد و باعث مهاجرت عده ی زیادی از هورنشینان به شهر های مجاور شد. این مستند مخاطب را با یکی از زیباترین و سحرانگیزترین تالاب های جهان آشنا می‌کند و از دلایل خشک شدن آن که بیش از 90 درصد سازه های انسانی و فعالیت های آنان هست می‌گوید. اما باقی مانده اندک تالاب همچنان زیبایی منحصر به فردی برای گردشگران دارد.

  • این پیکان (شاهین آرمین، سهراب دریابندری)
    • مستندی درباره خودرو پیکان و سرنوشت آن در ایران است در این فیلم پیکان به عنوان وسیله‌ای است که تجربه مردم در استفاده از آن متنوع است. همچنین سوژه‌ای است که تأثیرات زیادی بر ذهن مصرف کنندگان داشته. برخی از مردم پیکان را عضوی از خانواده خود می‌نامند ولی برخی دیگر آن را وسیله‌ای به‌دردنخور می‌دانند.

  • سفر سهراب (امید عبدالهی)
    • این فیلم درباره سهراب شهید ثالث یکی از مهمترین آغازگران موج نوی سینمای ایران است.

  • قلمرنج (حبیب باوی ساجد)
    • قلمرنج فیلم از زبان شخصیت‌های برجسته داستان ‌و نویسندگی ایران از جمله محمود دولت آبادی‌، زنده‌یاد منوچهر آتشی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و… درباره شخصیت زندگی و ویژگی‌های برجسته آثار احمد محمود بحث می‌کند و این اظهارات رو به دوربین را نریشن همراه با تصاویر سیاه و سفید مستند از احمد محمود جایزه گرفتن‌ها و تحسین شدن‌ها و… کامل می‌کند.

  • برد (حمید جعفری)
    • زنی هر روز به کوه می‌رود سنگ استخراج می‌کند و می‌فروشد و معیشت خانواده‌اش را تأمین می‌کند.

  • پیرپسر (مهدی باقری)
    • این مستند سلف‌پرتره و خودبیانگر در رابطه با مشکلات و رابطه کارگردان با خانواده‌اش است، او پسری 30 ساله است و امکان استقلال و جدا شدن از خانواده اش را ندارد. کارگردان دلیل نداشتن این استقلال را و وجود این وضعیت را پدرش می‌داند.

  • سیروس، بود و نبود یک محله (مینا سعیدی شهروز)
    • سیروس یکی از قدیمی‌ترین محلات تهران در مجاورت بازار است. از سال ۱۳۸۴ طرح‌های مختلف نوسازی و بهسازی باعث دگرگونی محله و زندگی خانواده‌ها در آن شده است. این فیلم که طی ۵ سال فیلم‌برداری شده است، تاثیر طرح‌های شهری بر محله‌ای چون سیروس را از داخل و از دید خود اهالی به سبک سینمای مستقیم نشان می‌دهد.

  • پیر شالیار (فرهاد ورهرام)
    • پیر شالیار دربارۀ پیری افسانه‌ای است که مراسم سالگشت عروسی او در منطقه اورامان تخت ساخته شده. هر ساله اهالی روستای اورمان تخت کردستان در نیمه زمستان مراسمی به مدت دو هفته به یاد مردی عارف و بزرگ برگزار می‌کنند. این مستند نگاهی به این مراسم آیینی است.

  • چهار خواب برای پنج آواز (علیرضا سردشتی)
    • مستندی درباره شاعری هوشنگ آزادی‌ور که بیشتر جریانات شعر دیگر را در بر می‌گیرد.

  • آنجا که باد می‌وزد (مینا مشهدی مهدی)
    • روایت مردمانی که روستاهایشان متروکه شد و ناگزیر ترک وطن کردند، از نامه‌ها و عکس‌ها و یادها.

  • بانوی گل سرخ (مجتبی میرتهماسب)
    • “بانوی گل سرخ“ نامی است برای زنده یاد ”شهین دخت صنعتی“. بانویی كه پیش از انقلاب به منطقه ی لاله زار كرمان رفت و گُل را جایگزین خشخاش و گُلاب را جایگزین تریاك كرد و به جایی رساند كه ”گلاب زهرا“ سرنوشت كشاورزی یك منطقه را دگرگون كرد. این ماجرا را از زبان ”همایون صنعتی“، همسر شهین دخت و سه سال پس از درگذشت او می شنویم. مردی كه خود  بنیان گذار «انتشارات فرانكلین»، «چاپخانه اُفست»، «كاغذسازی پارس» و در كل یكی از چهره های نادر فرهنگ، صنعت و مدیریت ایران است.

  • مادر زمین (مهناز افضلی)
    • هایده شیرزادی در حوزه ی زنان کارآفرین و حافظان محیط زیست ایران، نامی آشناست. او زندگی اش را وقف نجات زمین از طریق جلوگیری از دفن زباله، بازیافت زباله های شهری، تولید کود آلی، بازیافت نخاله های ساختمانی و غیره کرده است.

  • جهله (فرشاد فدائیان)
    • جهله درباره فرایند تولید نوعی کوزه در میناب و استان هرمزگان که به عنوان یکی از ادوات کوبه‌ای در گروه سازهای موسیقی بندری نواخته می‌شود.

  • دو زن (فرشاد فدائیان)
    • مستند «دو زن» از طریق همراهی و گفتگو با دو زن روستایی شمال کشور، بخشی از تلاش آنها را برای چیدن سبزی کوهی و شالیکاری به منظور کسب معاش اندک روزانه به تصویر می‌کشد.

  • مسجد جامع اصفهان (منوچهر طیاب)
    • منوچهر طیاب در مستند «مسجد جامع»، مسجد جامع اصفهان را به عنوان یک اثر معماری قابل توجه تصویر می‌کند. مسجد جامع اصفهان مانند مساجد جامع کهن دیگر شهرها، شیوه‌های معماری دوره های مختلف را دارد. این مسجد در دوره سلجوقی ساخته و در دوره های ایلخانی، تیموری و صفوی بخش های گوناگون به بنای اولیه اضافه شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *