«تیولا» پروژهی سادهی چند جوان خلاق است که کامیونتی ارزان را تبدیل به فروشگاه گل و گیاه کردهاند. این سومین تابستان فعالیت آنهاست و در همین مدت کوتاه با خلق فضایی دوستداشتنی و برندینگ و بازاریابی درست، بسیار مشهور شدهاند. آنها به محلههای مختلف نیویورک میروند و ضمن فروش محصولاتشان، در مورد پرورش گیاهان گوناگون و طراحی فضای سبز، به مردم مشاوره میدهند.
با اینکه «تیولا» ایدهای ساده با اجرایی حرفهای در یکی از بزرگترین شهرهای جهان است، مرا به یاد گلخانهها و باغهای روستایی گیلان میاندازد که همیشه با ناکارآمدی و شکست در بازاریابی و فروش محصولاتشان روبرو بودهاند! در حالیکه تکنیکهای نوین و خلاقانهی بازاریابی و فروش، جزو علوم تحریمی یا دستنیافتنی نیست. اگر فعالیتهای روستایی گیلان از بدیهیترین روشهای توسعهی کسب و کار استفاده نمیکند، دلیل اولش ناتوانی مسئولان مربوطه در درک جایگاه «آموزش» و «استفاده از دانش روز» است. به نظرم دهیاران و بخشداران بیش از همه مسئولند. اگر استانداری گیلان به تحول کسبوکارهای کوچک روستایی اهمیت میدهد، باید پیش از هرچیز تحولی اساسی در شیوهی انتخاب بخشداران گیلان ایجاد کند و از خلاقترین آدمها در این پست به ظاهر بیاهمیت استفاده نماید. اگر اهمیت میدهد.
آروین ایلبیگی


